In-tro

Figyelem!

Az alabbi blog tartalma egyes elemekben, nep- illetve munkacsoportokban nemtetszest valthat ki, esetlegesen sokkoloan hathat.
Akinek nem inge, ne vegye magara,
Akinek nem tetszik, huzzon a p.....

ennyi.







2007. május 1., kedd

Taxi 2

Éljen május 1. és éljen a feledékenységem is: a hosszú hétvége után (munkanap volt szombat-vasárnap) végre itt a szünet (egy hét!), aminek az első napján jöhettem is be megint, mert itt felejtettem egy doksit...de minden rosszban van valami jó: most van időm kicsit írni a blogra. Már multkor is meg akartam osztani veletek 'hatalmas' kínai nyelvtudásom 'kicsinyke' részét, hát most itt van. Amit az ember itt először megtanul, az a taxisofőrnek való útmutatás: jobbra-balra-előre-itt állj meg-állj meg-állj már meg te....! :) és természetesen a címed. (Amit itt mindig kereszteződésekkel adnak meg, ami szerintem nem is hülyeség: tehát mivel mi a Pucheng és a Shangcheng út sarkához közel lakunk, ezért ezt mondjuk be.)
Ez nem tűnik így elsőre túl bonyolultnak és nem is lenne az, ha minden taxis tudna kínaiul. Mármint hogy ugyanazt a kínait beszélné, nem pedig az egyik a shanghai-it, a másik a cantonit a harmadik meg fene se tudja már melyiket. Erre rájön még a pöszeség, a raccsolás és tessék, értesd meg magad.
De amit akartam mondani, az a két iránymutató szóval, a jobbra és a balrával kapcsolatos. Nos, ezt a kínaiban jobb kanyarnak és bal kanyarnak mondják, ha lefordítod, a shanghai-iban viszont kis- és nagy kanyarnak. Eddig ez még oké is lenne, csak ugye tudni kell, melyik a kis kanyar és melyik a nagy.
Nekem ugyan jogsim nincs, de az elméletet megcsináltam (elméletileg jó vagyok:)) és ugye nekem a kis forduló az az, amikor az ember jobbra kanyarodik, kis ívben. A nagy ívben meg balra van. Na itt nem. És nem azért, mert a rossz oldalon vezetnek, mint az angolok, mert nem! De hát akkor miért? Kíváncsi voltam, mert valami kínai logikát sejtettem a dolog mögött, s mikor megkérdeztem, hogy is van ez, hát... nem tévedtem nagyot:
a bal kanyar azért számít kis kanyarnak, mert ha a sofőrt nézed, akkor neki az a kis kanyar, mert a bal oldalon ül ugye a volán mögött, ha pedig jobbra kanyarodik, akkor nagyobbat fordul, 'nagyobb' íven, ezért az lett a nagy kanyar. Ez akkor a legviccesebb, mikor egy kétszer 5 sávos autóúton fordulsz balra, kis kanyarban, aminek az íve kb. 1 km, még ha jobbra teszed meg a 'nagy' kanyart, az max egy 5 méter sugarú ív lesz.
Persze az is lehet, hogy én vagyok a hülye :)

Kicsit más, de még mindig taxi: most, hogy jövök vissza, fordultunk egyet a taxival egy parkoló mellett. Na a taxis fel is borított egy robogót, de úgy rendesen. Reakció? Röhögött egyet, belelépett a gázba és szevasz. Két sarokkal arrébb álltunk meg, hogy megnézze a kocsi oldalát, lett-e valami baja :)

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

érdekes, tanulságos, jó, vicces
na megnézem a feltöltött autókat is